Kanaliigan CS:GO ja CS2 kausia on pyörinyt jo kuutisen vuotta ja ajattelimme hieman avata yhteisölle, mitä konehuoneen puolella tapahtuu, kun sarjatasoja tehdään. Sarjatasojen jako (tunnetaan myös termillä "seedaus") on tunteita herättävä aihe ja osa-alue, josta saadaan joka kaudella niin positiivista kuin negatiivista palautetta. Jokainen palaute otetaan kiitollisena vastaan ja adminit keskenään analysoivat palautteen antaneen joukkueen sarjatasoon vaikuttaneet tekijät. Sarjatasojen tekeminen on haastava ja aikaa vievä prosessi kaikissa peleissä. Onneksi CS2 puolella tekemistä auttaa se, että käytettävissä on laaja määrä dataa pelaajista.
Mitä otetaan huomioon?
Kanaliigan CS2 sarjatasojen tekemisen ytimessä on Jari "enzoj" Haikonen, joka on rakentanut sarjatasojen tekemiseen oman sovelluksen. Sovelluksen runko on pysynyt jo useamman aiemman (CS:GO) kauden samana, mutta jokaiselle kaudelle tarkkoja parametrejä säädetään, jotta sarjatasoista ja sen myötä peleistä saataisiin tasaisemmat. Ilmoittautumisen yhteydessä jokaiselta pelaajalta kerätään tietoja seuraavista palveluista:
1. CS2
2. Faceit
3. Esportal
4. Kanaliiga
Näiden tietojen perusteella lasketaan pelaajan taso yhdistelemällä eri rankingeja, statistiikkaa jne. Pieniä muutoksia painotuksiin tehdään havaintojen perusteella ja yllä oleva lista ei kuvasta statsien tärkeysjärjestystä. Kun pelaajien tiedot on kerätty, lasketaan joukkueelle parhaiden pelaajien perusteella joukkuerank. Ilmoittautumisen päätyttyä saman tasoiset joukkueet laitetaan samalle sarjatasolle. Samalla kullekin sarjatasolle asetetaan maksimi joukkuerank, minkä yli minkään joukkueen taso ei saa nousta. Pelaajia lisätessä adminit tarkistavat nostaako lisättävä pelaaja joukkueen tasopisteitä ja jos nostaa, nouseeko joukkuerank yli asetetun sarjatason maksimin?
Esimerkki: Yläpuolella hardcarry joukkue ja alla tasainen joukkue satunnaisesta sarjatasosta. Pisteytys 0-320 per/pelaaja viiden parhaan mukaan
Vinkit joukkueille
Suositeltavaa on, että joukkueet muodostuisivat keskenään mahdollisimman samantasoisista pelaajista. Kanaliigan luonteen takia on selvää, ettei tämä ole aina mahdollista. Jos joukkueessa on pelaajien kesken isoja tasoeroja kannattaa varmistaa, että tiimin kovimmat osujat myös pystyvät osallistumaan peleihin: tiimin parhaiden pelaajien statistiikka vaikuttaa olennaisesti joukkueen sijoittamiseen sarjatasoilla, joten jos kyseiset pelaajat eivät pääse osallistumaan, on muu joukkue mahdollisesti oman tasonsa suhteen sijoitettu liian korkealle.
Sarjatasot ja sarjatasojen määrä vaihtelee kaudesta toiseen. Ilmoittautuessa otetaan huomioon joukkueen edelliset kaudet sekä sarjatasot, joilla joukkue on aiempina kausina pelannut. Edelliskauden sarjatason voittaminen tai vastaavasti tason viimeiseksi jääminen ei automaattisesti tarkoita sarjatason muuttumista seuraavalle kaudelle, sillä sarjatasojen määrä sekä joukkueiden pelaajarosterit saattaa vaihdella kaudesta toiseen. Pitkään yhdessä pelannut porukka voi statistiikan perusteella olla korkeammallakin sarjatasolla, mutta pelihistoria yhdessä otetaan huomioon. Yleensä pitkällä yhteisellä pelihistorialla on positiivinen vaikutus suorittamiseen.
Myös alemmilla sarjatasoilla joukkueissa voi pelata kovia osujia. Sarjatasoja luodessa tämä on otettu huomioon. Laskennassa pyritään arvioimaan, kuinka paljon paremmaksi joukkue tulee, kun mukana on yksi kova osuja.
Toivottavasti tämä artikkeli avasi hieman CS2 sarjatasojen tekemisen taikuutta! CS2 Syyskauden ilmoittautuminen aukeaa xx.yy.2024 - tule mukaan!
Servulla nähdään!