Tämä sivusto käyttää pakollisia evästeitä sivuston toiminnan ja tietoturvan varmentamiseen sekä valinnaisia evästeitä palveluiden toimittamiseen, mainosten personointiin ja liikenteen analysointiin.
Välttämättömät evästeet vaikuttavat verkkosivun toimintaan aktivoimalla verkkosivujen perustoiminnot, kuten sivustolla navigoinnin ja ostoskoriin liittyvät toiminnot. Verkkosivumme ei toimi ilman näitä evästeitä, joten ne tallennetaan ilman erillistä suostumusta.
Toiminnalliset evästeet:
Toiminnallisten evästeiden avulla voidaan muuttaa verkkosivujemme käyttökokemusta. Näihin evästeisiin tallennetaan esimerkiksi viimeksi katsotut sivut.
Tilastolliset evästeet:
Tilastollisia evästeitä käytetään ymmärtämään, kuinka kävijät ovat vuorovaikutuksessa verkkosivujemme kanssa. Tilastollisiin tarkoituksiin käytetty aineisto on anonymisoitua.
Markkinointievästeet:
Markkinointievästeitä käytetään seuraamaan verkkosivulla kävijöitä. Tarkoitus on kohdentaa sinulle mainoksia, jotka ovat relevantteja ja kiinnostavia, ja näin ollen arvokkaita meille ja markkinoijille.
Me kysyimme, te vastasitte! Olemme saaneet hyvin palautetta Discordissamme, mutta toimintamme kehittämiseksi janosimme vieläkin enemmän infoa siitä, mikä mielestänne on toiminut tällä Kanaliigan CS seasonilla, ja mikä ei. Siksi palautekysely pistettiin pystyyn, ja tämä postaus ruotii sitä sekä antaa vastauksia ehkä joidenkin mieli askarruttaneisiin kysymyksiin. Kommentit ja jatkokehitysideat enemmän kuin tervetulleita!
Vastauksia tuli mukavat 23, joista huomattavan suuri osa CS seasonin joukkuekapteeneilta. Mielipiteet ja kokemukset kaudesta olivat jakautuneet, paitsi yhden kysymyksen osalta:
Formaatti on siis koettu ilmeisen toimivaksi, ja siksi perusrunko pidetään muuttumattomana. Yleisarvosana Kanaliigan CS S1 oli myös hyvä, keskimäärin 4/5, kiitos tästä pelurit! :) Paljon oli hyvää, mutta paljon on vielä parannettavaa.
Toimenpiteet tasoerojen tasaamista varten
Kehitysideoista osa keskittyi tasoeroihin samassa sarjassa olevien joukkueiden välillä. Osalla joukkueista tilanne ollut se, että ovat olleet vähän väärässä tasosarjassa todelliseen tasoonsa nähden. Tärkein tavoitteemme on se, että kaikilla olisi kivaa ja tähän targettiin päästäksemme ykkösprioriteettina olisi kaikille mahdollisimman tasaiset ja sopivan haastavat pelit. Tämä tavoite on tietenkin vaikea (mutta ei mahdoton!), koska kuten tiedämme niin semmoisetkaan jätit kuin Valve tai Faceit eivät samaa asiaa täysin ole pystyneet rankkisysteemistään huolimatta ratkomaan. Parhaamme kuitenkin teemme, ja tässä kaavailtuja toimenpiteitä seuraavalle kaudelle:
-> Sarjan kaksi alinta putoaa alempaan tasosarjaan, mikäli joukkueessa n. 50% pelaajista säilyy samana. Tähän vaikuttaa myös joukkueen oma toive. Mikäli joukkue toivoo osallistumista alempaan sarjaan, katsotaan nämä aina tapauskohtaisesti.
-> Myös sarjan kaksi kärkijoukkuetta nousee ylempään sarjaan, jos aikaisemmat pointit (50% pelaajat samoina) säilyvät.
-> Nyt joukkueen ka. rank laskettiin joukkueen kuuden korkeimman rankin mukaan. Varsinkin alemmissa tasosarjoissa pelejä ratkovat oikeastaan pari kolme kovinta pelaajaa, kun pari muuta on enemmän support roolissa. Tämä tarkoittaa kärjistäen sitä, että esim viiden Gold Nova Masterin tiimi ottaa todennäköisesti rajusti köniin joukkueelta, jossa on kolme LEMiä ja kaksi silver kolmosta, vaikka nämä kaksi tiimiä ovat keskiarvoltaan tasaväkiset. Siksi seuraavalla seasonilla joukkueiden ka. lasketaan joukkueen 4 parhaimman rankin mukaan.
-> Kaikkien ilmoittautuneiden pelaajien tulee ilmoittautua main accountillaan ja steam-profiilien tulee olla julkisia. Nämä ilmoittaa ilmoittautumisvaiheessa joukkueen kapteeni. Näin pystymme paremmin varmistamaan taitotasoa vieläkin tapauskohtaisemmin.
-> Perustetaan mahdollisuuksien mukaan vielä yksi tasoliiga, työnimellä"yleensä pelaan dotaaâ€. Tähän vain joukkueita, jotka ovat oikeasti aloittelijoita CSn parissa (Silver-taso + joku rajoitus sille, kuinka monta tuntia cssää hakannut). Jotta tämä neljäs taso saataisiin perustettua, tarvitaan siihen vähintään 4 joukkuetta.
Ainakin näillä toimenpiteillä yritämme saada pelejä tasaisemmiksi. Mikäli näihin kommentteja tai jatkokehitysideoita, niin heittäkää ihmeessä viestillä!
Muita kehitysehdotuksia ja niiden kommentointia
Pelien tiheys
Osa varsinkin alemman tason joukkueista toivoi pelejä harvemmin, kuin kaksi kertaa viikossa. Toisaalta myös SemiProssa ja MKTssä ollut epätasainen viikkorytmi koettiin vaikeaksi. Taustatietona se, että tuo epätasaisuus johtui osittain Toornamentin toiminnallisuudesta kuin myös siitä, että halusimme ottaa kaikki halukkaat mukaan ja tämä johti määrällisesti epätasaisiin jakoihin liigoissa. Siksi jatkossa tavoite on seuraava:
12/10/8 joukkuetta Pro ja SemiPro, 2 peliä/vko, runkosarjan kesto 6/5/4 vkoa 6/5/4 MKT ja YPD, 1 peli/vko, runkosarjan kesto 6/5/4 vkoa
Näin saamme pidettyä viikkorytmin mutta myös tarjottua vähemmän pelejä alemman tason pelaajille. Viikkorytmi on hyvä olla, sillä se helpottaa huomattavasti adminointia + selostajille on helpompaa, kun pelit on aikataulussa mahdollisimman ajoissa ja tietyssä rytmissä. Runkosarjan kesto riippuu ilmoittautuneiden joukkueiden määrästä.
Alusta
Joku toivoi privaattiservuja Popflash servujen sijaan. Meillä on nyt 26 joukkueella ollut vajaa 50 peliä viikossa useamman viikon ajan. Privaservut kun vaativat usein kuitenkin jonkun adminina päivystämään (vaikkei tarvisikaan servulla olla, mutta koneen ääressä jos hätä tulee), ollaan toistaiseksi sitä mieltä että Popflash on paras ratkaisu meille. myös koska formaatissamme porukka saa vapaasti annetun aikarajan sisällä sopia pelejä, ei esim Faceitin tyyppinen alusta käy, missä pelien ajankohdat on tarkkaan määritetyt eikä niistä voi joustaa.
Toki, jos tähän on jollakulla enemmän intoa lähteä kehittämään privaservujen toimintaa/automaatiota/muuta ideointia, viestiä vaan niin katsotaan :)
Statsien kerääminen
Tämä erittäin hyvä idea statsien keräämisestä on tullut niin Discossa kuin palautekyselyssäkin. Siksi nyt tulevalla seasonilla kapteenit merkkaavat voitetun pelin jälkeen Toornamenttiin paitsi ottelun tuloksen, myös screenshotin loppustatseista (näin näkee myös tiimien pelanneet kartat, mitä toivottiin) sekä linkin PopFlash-aulaan (demoja varten). Näin statsit ovat ainakin manuaalisesti luettavissa per ottelu.
Toki olisi aivan loistavaa, jos saisimme koostettua jotain koko turnauksen laajuista statistiikkaa siitä, miten esim yksittäiset pelaajat ovat pärjänneet, kuka on frägitilaston ykkönen jne. Tämä vaatisi kuitenkin automatiikkaa, johon Kanaliigan admineilla ei valitettavasti ole osaamista. Joten HOX, jos tiedät ketään, joka tätä osaisi/haluaisi lähteä kehittämään, niin ilmianna hänet ASAP mulla, niin katsotaan mitä keksitään :)
Streamaus
Osa toivoi myös enemmän striimattuja pelejä. POV-striimejä voivat jokainen tiimi järkätä ja ilmoittaa aikatauluun + striimikannulle, mutta tässä oli ehkä tarkoitettu selostettuja pelejä. Selostettujen pelien määrä tietenkin on täysin riippuvaista vapaaehtoisista selostajistamme, joita meillä on nyt pari aivan loistavaa jo mukana, suuri kiitos heille!
Jotta saisimme enemmän selostettuja pelejä, tulee meidän A. kehittää Kanaliigan selostelua entistä mukavammaksi selostajille ja B. houkutella lisää selostajia mukaan. Mitä aikaisemmin pelit on sovittuna ja nähtävillä aikataulussa, sitä helpompi selostajien on valita selostettavia pelejä. Nyt osa peleistä on tullut aikatauluun määräaikaansa myöhemmin (ti illan jälkeen), mikä on osaltaan hankaloittanut selostajien omien aikataulujen sumplimista. Tulemme miettimään toimenpiteitä, millä tähän voisi vaikuttaa. Mietimme vielä myös toimenpiteitä, miten saisimme houkuteltua Kanaliigan CS peleille lisää selostajia. Kaikki innokkaat harrastelijat ovat tervetulleita selostamaan, kunhan intoa ja asennetta löytyy.
Muut muutokset
Muitakin muutoksia todennäköisesti tulossa, mutta niistä sitten enemmän, kun season 2 aikataulut julkistetaan (eli ihan pian!). Stay tuned, ja muistakaa, palautetta saa ja pitää pistää myös palautelomakkeiden ulkopuolella, niin saadaan kehitettyä tästä maailman paras harrastefirmaliiga!