”Tällaista se on. Koskaan ei ole tasaisia pelejä ja silti kaikki tulee aina paikalle.”

Samuli "followthatfish" Vuorinen Joukkue-esittely, Rocket League

Tässä artikkelissa vierailemme Solitan Rocket League -taukopeleissä, ennakoimme Kanaliigan kahdeksannen RL-kauden tulevia pudotuspelejä ja pohdimme etätöihin siirtymisen vaikutuksia yhteisöllisyyteen.

Vähän jännittää. Olenhan saanut kutsun urheilujoukkueen kaikkein pyhimpään.

Pukukoppiin.

Solitan RL-kulttuuria esiteltiin Kanaliigan yleisölle aiemmin täällä. Nyt Juho “Hilloh” Leinonen avasi minulle päiväksi ovet Solitan Rocket Leagueta pelaavan jaoston legendaarisiin lounaspeleihin, joilla on tuuletettu aivoja töiden välissä jo vuosia.

Rakettia harrastavat solitalaiset pelaavat kahdesti päivässä kolme erää. Ulkopuolisen seuraajan tulo palvelimelle sotkee kuvioita, ja joku hyppää kentälle jo ennen kuin oli tarkoitus. Peliaika alkaa kulua.

– Pelit alkoivat vähän yllättäen. Kuten aina, joku huikkaa.

Rocket Leaguessa kentälle mahtuu maksimissaan neljä pelaajaa per joukkue, joskin modaajat ovat vastikään onnistuneet rikkomaan pelaajakaton, kuten esimerkiksi tässä SunlessKhanin YouTube-videossa nähdään.

– Yleensä pelataan sekä Rumblea että normaalia pelimuotoa. Jos ei joka kerta niin ainakin joka päivä kumpaakin, Leinonen kertoo.

Yhdeksännen pelaajan tullessa serverille otetaan käyttöön käytäntö, jossa maalin tehnyt joutuu vaihtoon.

– Taktinen veto tulla vähän myöhässä paikalle, niin pääsee johdossa olevaan tiimiin, kuittaillaan.

Jonoakin meinaa tulla. Kymmenes linjoille tullut toteaa menevänsä pelaamaan ennemmin yleisille palvelimille.

– Huudan sitten taas maalia ihan randomhetkissä.

Työt pääsivät yllättämään

Yksi lounaspelien pointeista on tarjota pieni tauko ja mahdollisuus ajatella jotain muuta.

Ihan aina se ei ole mahdollista. Timo “Dutch” Mäntyvaaran puhelin soi, ja hän hyppää pois kentältä kesken pelitilanteen.

Nimi lienee jonkinlainen enne, kun Snufkin D:n, KillerFoxin ja Rumbledoren joukkue dominoi Rumble-matsia suvereenisti. Tilanne on jo 4-0 sinisille kun ottelua on pelattu kolme minuuttia. Antti survoo kavennusmaalin lähietäisyydeltä kun Hilloh ensin nappasi pallon maalia kohti istumalla maalin sisällä.

– Paljonkohan silloin oli pelaajia kun pelattiin sitä Hoops Rumblea, Hilloh kysyy.

– Oliko se Hoops Rumble vielä niin, että pelattiin kuutiolla?

Pieni irvistys nousee kasvoille jo pelkästä ajatuksesta.

Pelin kuluessa käy myös ilmi, että Bluekka on laittanut Nintendo Switchinsä myyntiin. Joku miettii, että voisikohan tätä pelata Nintendon tasapainolaudalla. Oranssit alkavat tehdä nousua, mutta sinisten johto pitää loppuun saakka.

Toinenkin erä alkaa epätasaisena. Tilanne on oranssille pahimmillaan jo 5-1.

– Pidettäiskö siniset retro tässä välissä, joku ehdottaa.

Joku on etätyöaikana toimistollakin, sillä Oulun toimiston pleikkarihuoneen tunnus solita_oulu käy palvelimella, muttei pysty valitsemaan joukkuetta ja luovuttaa. Viimeisin päivitys on ilmeisesti tuottanut uuden bugin, jossa privapeleissä ei pysty vaihtamaan joukkuetta muuten kuin lähtemällä pelistä pois ja liittymällä uudelleen. Päivitys on julkaistu aika lähellä Rocket Leaguen mestaruusturnauksen RLCS:n peliviikonloppua, mutta bugi on päässyt laadunvarmistuksesta läpi.

– RLCS:ssä ei ole maalista vaihtoa, joku toteaa.

Toinen matsi päättyy oranssille 3-7. Retron paikka taitaa tosiaan olla.

Meno ei kauheasti tasoitu, vaikka vaihdetaan oletuspelimuotoon eli Soccariin. Snufkin D pyörittelee taululle neljä maalia ja syötön, kun oranssi vie päivän ensimmäisen session viimeisen erän 6-1.

Castaa nyt sitten vaikka tämä tilanne Rumblessa.

Raketissa vaalitaan yhteisöllisyyttä

Rocket Leagueta on Solitassa tahkottu jo vuosia. Alun perin toimistolla jaetulla ruudulla aloitetut pelit siirtyivät hiljalleen porukan kasvaessa myös työajan ulkopuolelle ja Kanaliigaan. 

Firmaan siirtyneiltä uusilta henkilöiltä tavattiin kysyä, pelaavatko he mitään. Jotkut löysivät Rocket Leaguen pariin uusina, jotkut olivat pelanneet ennenkin.

Korona ja etätöihin siirtyminen saivat aikaan viimeisimmän muutoksen.

– Tyyliin ekana päivänä etätöissä ajateltiin, että pitäähän meidän lounasraketit pelata, joten siirryimme pelaamaan nekin netissä, Leinonen kertoo.

– Nyt etätyöaikana eniten näkyvyyttä firman sisällä on tullut sillä, että olemme raportoineet omista turnauksistamme ja menestyksestä Kanaliigassa intraan kaikille. Sieltäkin on löytynyt ihmisiä jotka ovat todenneet että siistiä, tulenpa kokeilemaan.

Valtaosa solitalaisista työskentelee ohjelmistokehityksen ja erilaisten digitaalisten palvelujen parissa tavalla tai toisella. Tietotyö vaatii myös taukoja, ja Leinosen mielestä etätyö on vain korostanut työn ohessa pelaamisen sosiaalisten aspektien hyötyjä.

– Vähän saa ajatuksia aina muualle. Varsinkin näin etänä yhteys oman projektitiimin ulkopuolisiin ihmisiin on kyllä tosi virkistävää ja tärkeää, Leinonen pohtii.

– Tästä porukasta valtaosa on ohjelmistokehittäjiä, mutta mukana on kyllä myös designereitä ja muissa rooleissa työskenteleviä. Kaikki eivät ole vaikkapa Slackissa kauhean aktiivisia tai pyöri muuten samoissa piireissä, joten tätä kautta tulee tutustuttua muihin ihmisiin.

Seuraavakin sukupolvi kasvamassa

Kello 14:n peleihin paikalle ilmestyy myös Joonas “satou” Tiala. Mies on ollut vähän harvemmin paikalla, koska viettää paraikaa isyyslomaa.

– (Lapsi) ei ole vielä flip resettiä oppinut, Tiala myöntää.

– Mutta nopeastihan nuoret oppii. Varmasti oppii ennen minua.

Normaalilla pelimuodolla aloitetaan. Paikalla on jälleen heti alussa melkein kymmenkunta ihmistä. Useat ovat paikalla toistamiseen, mutta vaihtuvuuttakin on.

Kami ”Snufkin D” Nasri ottaa tästäkin tilanteesta onnistuneen double tapin.

Pelin viimeisin versio on saanut aikaan toisenkin mielenkiintoisen uuden ilmiön. Aiemmin vaikkapa kentältä tai pelistä poistuneen pelaajan auto säilyi uusinnassa normaalisti, vaikka hänen nimikylttinsä poistuikin. Uusinnassa maalin tyylikkäällä kuljetuksella tehneen Bluekan autoa ei näy lainkaan, ja pallo näyttää harhauttelevan itse itsensä sievästi maaliin saakka.

Soccar-matsit päättyvät 4-2 ja 5-1. Snufkin D:n ylivoimaa ei saada kuriin edes Rumblessa, jossa hän lentelee ilman poweruppejakin omissa korkeuksissaan tykittämässä painavia laukauksia. 4-2 ei ole kuitenkaan ihan katastrofaalinen lopputulos.

Joku harmittelee, ettei tänään ole sattunut yhtään tasaista peliä.

– Tällaista se on. Koskaan ei ole tasaisia pelejä ja silti kaikki tulee aina paikalle.

Kanaliigan Rocket Leaguen 8. kauden pudotuspelit 1.–6. kesäkuuta 2021 Twitchissä:

  • tiistaina 1.6 klo 18–21 semifinaaleja @ KanaliigaTV2
  • keskiviikkona 2.6. klo 19–21 semifinaaleja @ KanaliigaTV
  • torstaina 3.6. klo 18–21 semifinaaleja ja mahdollisesti pronssipelejä @ KanaliigaTV2
  • sunnuntaina 6.6. klo 17–21 eri tasosarjojen finaalit @ KanaliigaTV

Solitan joukkueet jatkopeleissä:

  • Masters: CGI Comeback vs Solita Snufkin’s Angels keskiviikkona 2.6. klo 19.45 @ KanaliigaTV
  • 2. Division: eCraft High Octane vs Solita Hilloholistics maanantaina 31.5. klo 19


Solita on teknologia-, data- ja designyritys.

Valjastamme ihmisymmärryksen ja älykkäät teknologiaratkaisut palvelemaan parempaa elämää. Olemme muutosvoima, joka luo uusia toimintatapoja, palveluja ja teknologiaratkaisuja uudistaen yrityksiä ja yhteiskuntaa.

Vuonna 1996 Tampereella perustettu Solita työllistää yli 1000 strategisen konsultoinnin, palvelumuotoilun, ohjelmistokehityksen, analytiikan, pilvipalvelujen ja integraation erikoisosaajaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Belgiassa ja Saksassa. Suomessa Solitalla on toimipisteet Tampereella, Helsingissä, Oulussa, Lahdessa  ja Turussa.

https://www.solita.fi/avoimet-tyopaikat/