Lisää kilpailuetuasi PUBGissa täysin ilmaiseksi? Näillä ohjeilla se on mahdollista!

Santeri "sntr" Lehtonen PUBG

PUBG on tuskaisen tuttu huonosta pelioptimoinnista, pelaajalta paljon havainnointikykyä vaativasta pelimuodosta ja erittäin huonosta äänimiksauksesta. Olen jo pidemmän aikaa tehnyt tutkimusta parhaista tavoista parantaa pelaajalle kaikkia näitä kolmea pelin osa-aluetta ja nyt viimein on aika tullut suuremmalle yleisölle jakaa nämä tiedot!

Asetuksista liikkuu internetissä jos jonkinlaista ohjetta ja iso osa oppaista on vähintäänkin virheellisiä, jos ei kokonaan humpuukia. Yritän tässä artikkelissa käydä läpi, mitkä ovat oman kokemuksen pohjalta parhaat ja oikeasti toimivat ohjeet, jotta juuri sinä voisit tulla vielä paremmaksi pelaajaksi.

Peliasetukset

Aloitetaan ensiksi ihan perusasioista eli itse pelin asetuksista. Pelin grafiikka-asetuksista voi olla montaa mieltä, mutta kilpailullisessa PUBGissa on lähinnä yksi vaihtoehto: kaikki asetukset Very Low-asennossa, Textures-valintaa lukuunottamatta. Tällä ei oli merkittävää vaikutusta pelin kuvataajuuden (FPS) kannalta tehokkaalla näytönohjaimella ja sen voikin huoletta laittaa esimerkiksi Medium-asentoon, jotta peli ei näyttäisi aivan kivikautiselta. Motion Blur sekä V-Sync tulee olla poissa päältä. Sharpen-asetuksesta puhutaan myöhemmin. Internetin yleinen harhaluulo on View Distancen vaikuttavan pelaajien tai ajoneuvojen piirtoetäisyyteen, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Pelaajat sekä ajoneuvot piirtyvät aina n. 950 metriin saakka riippumatta tämän asetuksen arvosta. Syy, miksi ajoneuvot eivät aina näy laskuvarjohypyn aikana, on ihan puhtaasti perinteinen: ne eivät ole vielä ehtineet ilmestyä pelimaailmaan.

Ja ennen kuin sanotte, että reunanpehmennyksen (Anti-Aliasing) tulee olla Ultra-asennossa, niin keskeytän tämän. Peli kyllä näyttää hienommalta se päällä, mutta valitettava fakta on, että reunanpehmennys kadottaa pikseleitä kuvasta ja juuri nämä katoavat pikselit saattavat ratkaista kriittisen informaation saamisen. Tottuminen reunanpehmentämättömään peliin kestää muutaman tunnin, mutta kun siihen on tottunut, et tule enää haluamaan sitä takaisin päälle. Yksikään pro-pelaaja, joiden asetuksia olen päässyt katsomaan, ei ole käyttänyt reunanpehmennystä.

Minun asetukset pelille.

Resoluutio ja FOV

Resoluutio on vahvasti pelaajakohtainen mielitymyskysymys. Minun kaksi senttiä aiheelle kuitenkin on: 16:10 venytettynä toimii itselle parhaiten.

Pelasin monta vuotta normaalilla 16:9-resoluutiolla, niin 1080p kuin myös 1440p. Lopulta kuitenkin useampien streamerien sekä myös pro-pelaajien kehoituksesta kokeilin myös itse 16:10 venytettyä resoluutiota. Ensimmäinen reaktio oli: ”Hyi kamala. Tämä kuvahan on aivan pehmeää.” ja kokeilu päättyi siihen. Muutama kuukausi myöhemmin tuli kuitenkin NVIDIA Overlay, josta myöhemmin lisää, ja uskalsin kokeilla uudestaan Sharpen-filtterin kanssa. Tällä kertaa kuva olikin käytännössä yhtä tarkka kuin 16:9 natiiviresoluutiollakin. Pelasin muutaman pelin ja tähtääminen tuntui huomattavan paljon vaivattomammalta. 16:10 venytetyn resoluution tarjoamat hieman leveämmät pelaajahahmot tekevät jotain ihmeitä aivoille ja kohdistaminen tuntuu merkittävästi helpommalta – ainakin itselle. Olen käynyt aiheesta paljon keskusteluja eri pelaajien kanssa ja mielipiteet on käytännössä 50:50 onko siitä hyötyä vai ei. Venytetyn resoluutiot ovat: 1728×1080 tai 2304×1440. Nämä voit määrittää itse käyttöön NVIDIAn ohjauspaneelista, valmiina niitä ei pelistä löydy.

Resoluutiosta päästään kuitenkin kuvaterävyyden kannalta tärkeään aiheeseen, omasta mielestä pelin sisäistä Sharpen-asetusta ei tulisi laittaa päälle, mikäli se on NVIDIA Overlaysta asetettu päälle ja pelaat 1080p-pohjaisella resoluutiolla. Oman kokemuksen mukaan kuvasta tulee yliterävä ja vihollisten havainnointi kaukaa käy vaikeaksi. Itse pidän asetusta päällä ainoastaan 1440p-näytöllä pelatessa.

FOVista vielä pitää sanoa sen olevan myös hyvin henkilökohtainen mieltymys. Itse olen valinnut pelata 85:lla, sillä pelatessa olen niin lähellä ruutua, etten käytännössä kykene havainnoimaan liikettä näytön reunoilla ja siten laajemman FOVin hyöty on olematon. Sen sijaan FOV 85 antaa esim. monen käyttämään FOV 103:n nähden ison ”suurennuslasiedun” ruudun keskikohdilla ja esimerksiksi taloihin sisään näkeminen on paljon helpompaa ilman tähtäimen käyttämistä. Suosittelen kokeilemaan eri FOV-asetuksia ja varmistamaan, että pelaat oikeasti itselle parhaalla asetuksella. Lempistreamerisi FOV-asetus ei välttämättä ole sinulle paras!

NVIDIA-asetukset

Koska artikkelin kirjoittaja on vahvasti NVIDIAn näytönohjaimiin kallellaan, ei AMD-näytönohjaimien omistajille ole tästä osiosta hyötyä. AMD:n puolelta varmasti löytyy vastaavia ominaisuuksia, mutta en osaa niistä opastaa tämän enempää.

NVIDIAn Overlayn Game Filter-puoli on oiva apu auttamaan näkemään paremmin pelimaailmassa. Game Filterin hyvä puoli on, että se on pelintekijän hyväksymä lisäsovellus, joten sen käyttö on sallittua useimmissa kilpailullisissa turnauksissa.

Mitä sieltä sitten laitetaan päälle? Itselläni käytössä on kolme filtteriä: Sharpening, Brightness/Contrast ja Color.

  • Sharpening:
    • Sharpen: 50%
      • Asetuksen kanssa voi itse säädellä mieleisekseen, mutta 50% on oma lempiasetus
    • Film Grain: 0%
      • Tästä asetuksesta ei edes keskustella. Lisää rakeisuutta kuvaan, joka vaikeuttaa pelaajien havainnointia maastosta
  • Brightness/Contrast
    • Exposure: 0%
      • Emme halua lisätä kuvaan teennäistä valoisuutta
    • Contrast: 0%
      • Emme halua muuttaa kuvan kontrastia enää tässä vaiheessa
    • Highlights: -70%
      • Vähennämme kuvan kirkkaita alueita 70%. Helpottaa vihollisten havainnointia kirkkaassa ympäristössä.
    • Shadows: -60%
      • Vaalennamme kuvan varjoja 60%. Helpottaa vihollisten havainnointia tummassa ympäristössä.
    • Gamma: 0%
      • Emme halua muuttaa kuvan gammakorjausta.
  • Color
    • Tint color: 0%
    • Tint Intensity: 0%
    • Temperature: 0
      • Emme halua muuttaa pelin värimaailmaa
    • Vibrance: 45
      • Haluamme vahvemmat värit kuvaan. Helpottaa vihollisten havainnointia maastossa.

Näiden asetuksien lisäksi minulla on NVIDIAn ohjauspaneelista Digital Vibrance asetettu 75%.

Äänimaailma

Pelin äänimaailma on omasta mielestä hyvin toteutettu ja aseiden sekä räjähteiden äänet ovat äänekkäitä. Paino sanalla äänekkäitä, sillä pelin miksaus taas on aivan kammottava. Nyt vajaan kolme vuotta peliä pelanneena voisin väittää, että kuulo on aavistuksen verran heikentynyt pelituntien myötä. Siispä yritin keksiä keinoja saada kovat äänet hiljaisemmaksi. Itse käytän Voicemeeter Banana-nimistä ohjelmaa tähän tarkoitukseen, mutta suurimmalle osalle käyttäjistä riittää hyvin Sound Lock-niminen ohjelma. Ohjelma rajoittaa kovat äänet käyttäjän määrittelemälle tasolle, joten kovat räjähdykset eivät enää räjäytä tärykalvoja. Ohjelman käytöstä on WackyJacky101 tehnyt hyvän videon Youtubeen, joten en sen enempää pureudu tähän aiheeseen.

Suosittelen jomman kumman ohjelman käyttöä ihan jokaiselle oman kuulon suojaamiseksi.

”Under the hood”

  • Steam Launch Options
  • Muistin- ja prosessorin käyttö

Lopuksi pääsemmekin kaikista erikoisimpaan osioon. Jos edellä olevista asioista suurin osa on tuttua, niin tässä osiossa olen kohtuullisen varma, että suurin osa tulee löytämään uutta tietoa itselleen.

Heti alkajaisiksi todetaan, että pelin kanssa ei tulisi käyttää mitään Steamin launch optiota. Kaikki väitteet näiden vaikutuksesta pelin suorituskyvyn paranemiseen on vähintäänkin kyseenalaisia, sillä PUBG on kehitetty Unreal Engine 4-pelimoottorin päälle, joka itsessään on hyvin pitkälle optimoitu. Suurin osa internetin vinkkiartikkeleissa olevista launch optioista on Source-pelimoottorin optioita, eikä ne siis vaikuta Unreal-moottorin toimintaan millään tavalla. Ainoa oikeasti toimiva launch option on -koreanrating, mitä pari vuotta sitten useammat käyttivät saadakseen näkyvämmät verijäljet pelaajista. Tämä kuitenkin poistaa pelin kannalta kaksi elintärkeää ominaisuutta: First Aid Kitin pistosäänen sekä ruumiit. Mikäli käytät tätä asetusta, et voi kuulla viereisessä huoneessa itseään lääkitsevää vastustajaa, jolloin menetät tärkeän infon, milloin voit turvallisesti puskea ovesta sisään. Nykyisin näkyvämmät verijäljet kannattaa ottaa Protanopia-värisokeusasetuksen kautta.

Ensimmäinen oikeasti merkittävä muutos pelaamisen kannalta tuleekin seuraavaksi. Mitä, jos pelistä pystyisi poistamaan ison osan stuttereista ja pitkistä frame timeista? Kyllä voi! Eikä edes tarvitse odottaa, että pelintekijä korjaa roskansa! Kokeilin tähän kahta ohjelmaa. Ensiksi kokeilin EmptyStandbyList-nimistä ohjelmaa, mutta sekä oman kokemuksen että mm. AreSportin NIGUELOn vastaavien kokemuksien takia siirryin lopulta käyttämään Intelligent Standby List Cleaneria. Näistä kumpikin toimii samalla tavalla, tietyn väliajoin ne tyhjentävät Windowsin välimuistissa olevan vanhan tavaran. Windows 10:ssa olevan bugin/ominaisuuden takia muistiin jää paljon tavaraa, joka lopulta hidastaa ja tukkii välimuistin toiminnan ja tästä syystä lopulta CPU-intesiivinen PUBG alkaa tökkiä. EmptyStandbyList toimi muuten hyvin, mutta sen kanssa kuitenkin oli jatkuvasti outoja pelin kaatumisia. Intelligent Standby List Cleanerin kanssa ongelmia ei ole ollut laisinkaan ja peli tuntuu todella paljon paremmalta pelata. ISLC:n voit käydä lataamassa ohjelman kehittäjän keskustelufoorumilta.

Ja lopulta vielä vinkki, jolla tutkitusti saa ainakin 10fps* peliin lisää. Alla on mittaustulokset kahdesta Team Deathmatch Arcade-pelistä. Niistä ensimmäisessä seuraava muutos ei ole käytössä ja jälkimmäisessä muutos on lisätty. Kumpikin peli pelattiin Podvoston siltakartassa.


TslGame.exe benchmark completed, 38663 frames rendered in 339.422 s

  • Average framerate : 113.9 FPS
  • Minimum framerate : 0.3 FPS
  • Maximum framerate : 169.3 FPS
  • 1% low framerate : 0.4 FPS
  • 0.1% low framerate : 0.3 FPS

TslGame.exe benchmark completed, 50318 frames rendered in 400.157 s

  • Average framerate : 125.7 FPS
  • Minimum framerate : 4.3 FPS
  • Maximum framerate : 180.5 FPS
  • 1% low framerate : 68.6 FPS
  • 0.1% low framerate : 20.8 FPS

*Suorituskykymittaus tehty 1728×1080-resoluutiolla, 120 Render Scalella, Intel i5 9500k vakiokellotaajuudella, Asus ROG Strix 1080 TI OC, 16GB 3200MHz CL16-kokoonpanolla

Tämä saavutettiin ajamalla PUBGin prosessi korkealla CPU-prioriteetilla. Helpoimmin tämä saavutetaan tehtävien hallinnasta oikeaklikkaamalla prosessia ja asettamalla CPU-prioriteetti korkeaksi. Muutoksen voi myös kirjata Windowsin rekisteriin, jolloin PUBG suoritetaan aina korkealla prosessoriprioriteetillä. Muutos tehdään lisäämällä rekisterimerkintä:

  1. Kirjoita regedit Windowsin hakuun ja paina Enter
  2. Navigoi hakemistoon HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Image File Execution Options\
  3. Luo uusi Key TslGame.exe
  4. Luo luodun Keyn alle uusi key PerfOptions
  5. Luo luodin Keyn alle DWORD
  6. Anna nimeksi CpuPriorityClass ja valueksi 3 ja Base on Hexadecimal

Toivottavasti näillä vinkeillä pystyt parantamaan omaa peliäsi vielä paremmaksi! Keskustelu artikkelista otetaan ilomielin vastaan Kanaliigan Discordin #pubg-kanavalla ja mikäli sinulle tulee mieleen jotain, mitä artikkelissa ei ole sanottu, niin mainitse siitä ehdottomasti!